Akran zorbalığında artış; uzmanlara göre çözüm eğitimde, cezada değil

Okullarda öğrenciler arasındaki şiddet olayları son dönemde gözle görülür biçimde artarken, uzmanlar akran zorbalığının kökenine inmek ve kalıcı çözümler üretebilmek için eğitsel rehberliğin şart olduğunu vurguluyor.

Sivas’taki Necip Fazıl Kısakürek Kız Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde 9. sınıf öğrencisi Elif T.Ç., aynı okuldan yedi kız öğrenci tarafından sınıfta dövüldü. Üç saldırgan, şiddet anlarını cep telefonuyla kaydedip sosyal medyada paylaştı; görüntülerde Elif T.Ç.’nin yerde sürüklendiği ve uzun süre darp edildiği görüldü. Olayın ardından sorumlu yedi öğrenciye okuldan uzaklaştırma cezası verildi.

“Çözüm cezada değil, eğitimde”

Hürriyet’in haberine göre, Türkiye Çocuk ve Genç Psikiyatrisi Derneği Başkanı Prof. Dr. Neslihan İnal, yaptığı değerlendirmede akran zorbalığının temel nedenlerini ve ailelerin nasıl davranması gerektiğini şöyle anlattı:

“Kendinden zayıf olanları seçiyorlar. Zorbalığa uğrayan çocuklar içe kapanır. Çözüm cezada değil, eğitimde.”

İnal, zorba çocukların genellikle “sosyal kaygıları olan, içe kapanık, özel gereksinimli, akademik açıdan başarısız ya da çok başarılı” akranlarını hedef aldığını belirtti. Zorbalığa maruz kalan çocukların çoğu durumu aileleriyle paylaşmaktan çekiniyor; depresif belirtiler, okula gitmek istememe ve dersten kopma en yaygın işaretler arasında yer alıyor.

Aile ve öğretmen iş birliği

“Çocuğu ‘Niye dayak yedin, kendini koruyamadın mı?’ diyerek yargılamak yaygın aile davranışlarından ancak bunu yapmamak gerekir,” diyen İnal, aile ve öğretmen iş birliğinin önemine dikkat çekti: “Çocuk, ailesinden alacağı güçle bununla baş edebilir.”

“Sert ceza ters tepebilir”

Prof. Dr. İnal’a göre, yalnızca disiplin ve cezaya dayanmak sorunu çözmüyor:

“Çözümün disiplin ve cezaya yönelik uygulamalarda değil, eğitim faaliyetlerinde aranması gerekir. Sert cezalar ters etki yaratabilir ve eğitimden kopmalara neden olabilir.”

İnal, zorbalık yapan çocuklar için sosyal hizmet temelli yaptırımların (yaşlılara yardım etme gibi) daha etkili olabileceğini, rehber öğretmenlerin ve toplum ruh sağlığı politikalarının sürece dahil edilmesi gerektiğini söyledi.

 




 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir