Ülkemizde çocukların erken yaşta deneyler yaparak temel bilimsel kavramlarla tanışmalarına, bilim ve teknolojiye duydukları ilgi ve merak duygularının artırılmasına katkıda bulunmak amacıyla Türkiye İş Bankası ve Petrol Ofisi Grubu iş birliğiyle “Bilim Kuşağı Atölyeleri” projesi hayata geçirildi. Deprem bölgesi öncelikli olmak üzere 77 farklı ilde 641 bin 210 çocuğa ulaşıldı.
Proje ile 6 Şubat deprem felaketinden etkilenen bölge başta olmak üzere 3 yılda 8-13 yaş arası 750 bin çocuğa ulaşılması planlanıyor. “Bilim Kuşağı Atölyeleri” projesi, bilim eğitimcisi ve bilim gönüllüleri gözetiminde gerçekleştiriliyor. Aynı zamanda çocukların rahatlıkla kullanabildikleri, kullanırken bakış açılarını zenginleştiren bilim setlerinin gönderildiği okullarda gönüllü öğretmenlerin yönlendirmesiyle çocuklar eğlenceli ve öğretici bilim içeriğiyle tanışıyor. Projenin, öğrencilerin akademik ve sosyal başarısına da pozitif etki etmesi hedefleniyor.
Verilerle Bilim Kuşağı Atölyeleri
Türkiye İş Bankası ve Petrol Ofisi Grubu’nun destekleri ile deprem bölgesi öncelikli olmak üzere 77 farklı ilde 641 bin 210 çocuğa ulaşıldı.
1.228 okula Twin Bilim Setleri ulaştırıldı.
Etki Analizi Raporu
2023 yılında başlatılan “Bilim Kuşağı Atölyeleri” projesine yönelik Future Bright Group tarafından etki analizi çalışması yapıldı.
Bu analiz hem kalitatif hem de kantitatif değerlendirme yöntemleri kullanılarak gerçekleştirildi. Araştırmanın ana amacı, “Bilim Kuşağı Atölyeleri” projesi ile bilim seti gönderilen okullardaki öğretmenler ile öğrencilerin, bu öğrencilerin velilerinin ve Bilim Kuşağı Atölyeleri’ne katılan öğrencilerin deneyimlerini, algılarını, ihtiyaçlarını ve projenin etkisini anlamak.
Ayrıca, öğretmenlerin bilim seti hakkındaki geri bildirimleri ve bu setlerin öğrencilere olan katkılarının değerlendirilmesi amacıyla ayrıntılı bir analiz gerçekleştirildi.
Etki Analizi Bulguları:
- Katılımcıların yüzde 99’u bilim ve teknolojiye olan ilgilerinin arttığını belirtti.
- Problem çözme becerilerinde yüzde 89 oranında gelişim gözlemlendi.
- Öğrencilerin yüzde 88’i olaylara farklı açılardan bakabildiklerini belirtti.
- Diğer öğrencilerle olan iletişimde yüzde 89 gelişim sağlandı.
- Yaratıcı düşünme yeteneklerinde yüzde 91 oranında ilerleme kaydedildi.
- İletişim becerileri yüzde 89 oranında iyileşti.
- Öğrencilerin yüzde 81’i bilim atölyelerinin diğer derslere olan ilgilerini artırdığını söyledi.
- Teknoloji anlama yeteneklerinde yüzde 96 oranında artış sağlandı.
- Mühendislik becerilerinde yüzde 93, matematik ve fen bilgisi becerilerinde yüzde 87 olumlu etki gözlemlendi.
İstanbul Bilim Kuşağı Atölyeleri – Haliç İlkokulu Öğrenci Projeleri
- Akıllı Kedi Evi
Bu projenin amacı, kedilere sağlıklı, güvenli ve konforlu bir yaşam alanı sunmak; akıllı teknoloji ve fen bilimleri becerileri kullanarak otomatik beslenme, havalandırma ve koruma sistemleri içeren çevre dostu bir kedi evi tasarlamak ve böylece hem hayvanların refahını artırmak hem de çevre kirliliğini azaltmaktır.
Proje Ekibi:
- Sınıf Öğrencileri – Muhammed Emin Şahin, Eymen Yavuz Demirci, Muhammed Ertuğrul Çelik, Yiğit Ömer Durak
- Aydınlık ve Güvenli Ülkem
Bu projenin amacı, güneş enerjisinden yararlanarak evlerden başlayarak güvenli, aydınlık ve sürdürülebilir yaşam alanları yaratmak; fen bilimleri becerilerini kullanarak çevreye duyarlı, doğal enerji kaynaklarını etkin şekilde kullanabilen sistemler geliştirmek ve böylece doğal kaynakların korunmasına katkı sağlamak, gelecek nesillere yaşanabilir bir dünya bırakmaktır.
Proje Ekibi:
- Sınıf Öğrencileri: Uhud Macit, Muhammed Ömer Köleci, Ömer Asaf Ceylan
- Tekno Sandalye
Bu proje, doğuştan ya da sonradan çeşitli nedenlerle tekerlekli sandalye kullanmak zorunda kalan bireylerin yaşam kalitesini artırmak amacıyla geliştirilmiştir. Proje fikri, ekip üyelerinden birinin dedesinin beyin kanaması sonrası felç kalması ve yaşadığı zorluklardan ilham alınarak ortaya çıkmıştır. Engelli, yaşlı ve dezavantajlı bireylerin yaz sıcağında dış ortamda daha konforlu vakit geçirmesi için otonom hareket edebilen, tente ve fan sistemiyle desteklenmiş bir tekerlekli sandalye prototipi geliştirilmiştir
Proje Ekibi:
- Sınıf Öğrencileri: Erva Çabukol, Ali Asaf Tokaç, Muhammed Enis Öz
Haliç İlkokulu / Selma Akar – Rehberlik Öğretmeni
İş Bankası ve Petrol Ofisi Grubu iş birliğiyle yürütülen Bilim Kuşağı Atölyeleri projesinde ilk yılım. Bu projede yer alacak öğrencileri seçerken, sadece teknik ve mühendislik ilgisi olanlarla sınırlı kalmamaya özen gösterdim. Aksine farklı sosyal becerilere sahip, farklı sınıflardan öğrencileri aynı grupta olmaya teşvik ettim. Böylece sadece bilimsel değil aynı zamanda iletişim becerilerinde de bu projeyi bir avantaj olarak gördüm.
Benim için “kendini nasıl ifade edebilecek, ihtiyacı olduğuna nasıl yardım isteyecek, problem çözme kısmında fikirleri nasıl ortaya koyacak?” sorularının yanıtları en az proje kadar önemliydi. Çok kısa bir süre içinde çok güzel bir yol kat ettiklerini düşünüyorum. Özellikle sosyal kaygıları olan çocuklarım için bu atölyenin faydaları yadsınamaz.
Bu uygulamayı hem biz gönüllü öğretmenler çok sevdik hem de çocuklar. Kodlarla, sensörlerle, bilimle hep birlikte tanışıyoruz. Çocuklarımız bu yaşta bugünün değil 30 yıl sonrasının bile problemlerini öngörüp, onları çözmeye çalışıyor. Özellikle de yeni nesil sadece okuyarak, dinleyerek değil, deneyimleyerek, dokunarak öğrenmeyi sevdiği için projeyi çok kıymetli buluyorum.